Thursday, December 31, 2009

HAPPY 2010!!!

Kepada teman-teman sekerja dan krew kew, Selamat Menyambut Tahun Baru 2010.
Segala yang terjadi di 2009, kita jadikan pengajaran dan kenangan yang penuh berharga.
Sempena Menyambut 2010 ...
Bersama-samalah kita menyahut cabaran yang mendatang.
WISH ALL THE BEST TO UNIT KEWANGAN PPPNS!!!

Monday, December 28, 2009

Tutup Akaun

Sepanjang penutupan akaun .. rasa tidak puas hati / kecik hati / marah / geram lebih banyak daripada rasa gembira lahir dikalangan krew kew. Namun rasa- rasa negatif itu cuba dilontarkan jauh, dan semangat positif cuba diserapkan walau macam mana pun tension ketika itu. Siap ada yang pasangkan bacaan ayat-ayat suci Al-Quran bagi menenangkan diri serta member seunit. Makan beramai-ramai adalah salah satu aktiviti rutin yang tak dapat dielakkan, sebab gurau senda & lawak gila yang dibangkitkan, mengurangkan tension krew kew. Sekiranya ada yang sakit hati pada krew kew, baik sewaktu bergurau atau makan ... berterus-terang saja, jangan disimpan dalam hati atau cakap belakang.


video

video

Beban kerja memang banyak ... jika diperhatikan pada carta aras petunjuk kuantiti kerja ... pada hari-hari akhir penutupan akaun. Amaun kerja yang telah diproses oleh krew kew menjangkau sehingga lebih 1000 bayaran tuntutan dalam masa 10 hari. Masih adakah kata-kata sumbang yang mengatakan krew kew tak buat kerja atau slow buat kerja???


Satu insiden yang agak menyedihkan iaitu; ketika seluruh krew kew berada dalam keadaan kelaparan, akibat daripada terlalu asyik bekerja dan leka akan waktu rehat ... itupun setelah menyedari waktu itu jam 3.15pm. Bergegaslah mereka untuk makan, waktu itu, makanan yang ada cuma sedikit nasi, telur goreng , ditambah lagi 2 bungkus maggi serta sedikit sambal kerang tin, untuk dimakan oleh 6 orang. Sungguhpun makanan cuma sedikit, namun ianya tetap dikongsi bersama. Selesai makan dan mengemas ... terus sambung kerja.


video


Sungguhpun sudah selesai penutupan akaun ... ia bukannya satu alasan untuk membolehkan krew kew menarik nafas lega coz ada kerja lain yang terpaksa dilakukan iaitu; mencari mana-mana bayaran tuntutan yang telah di kuiri oleh AG atau tuntutan yang telah dibatalkan kerana tidak sempat diperaku II dalam sistem.

Tuntutan-tuntutan yang mana tak sempat dibayar dalam tempoh penutupan akaun, kena bayar dalam tempoh AKB. Setakat ini, lebih 100 tuntutan dari pelbagai bahagian telah diterima oleh krew kew, dan yang belum diturunkan adalah lebih kurang 200-300 tuntutan. Jadi pada semua krew kew ... chayok-chayok!!!


Sunday, December 27, 2009

Encik Awang Oh Encik Awang ...


Tahniah buat Encik Awang kerana pada awal bulan Disember ini, beliau telah dikurniakan Pingat Bintang Setia Kinabalu (BSK) oleh Tuan Yang Terutama Negeri Sabah pada 10hb Disember 2009 yang lalu. Sayangnya krew kew tak dapat mendengar kisah sewaktu hari pengurniaan. Cuma yang diketahui adalah … jumlah penerima darjah kebesaran dan pingat-pingat Negeri Sabah adalah sangat ramai. Agaknya lenguh tak tangan TYT mengurniakan pingat2 tersebut?? Huhuuu …

Pada hari isnin 14hb Disember, krew kew telah dimaklumkan bahawa Encik Awang telah ditahan di SMC akibat patah tulang. Berita yang diterima tersebut adalah kurang jelas kerana krew kew sibuk dengan penutupan akaun, sehinggakan krew kew tak berkesempatan untuk melawat Encik Awang di hospital … Cuma yang mampu dibuat oleh krew kew adalah bertanya khabar melalui FB.


Seminggu selepas kejadian itu krew kew terkejut apabila Encik Awang sendiri datang menjenguk ofis. Adalah juga kami bertanya kepada beliau kejadian malang yang menimpa ke atas dirinya. Rupanya Encik Awang tergelincir dan terjatuh sewaktu menutup gate pagar rumah. Isk … mesti sakit tu K. Beliau juga ada memberitahu yang dia telah menjalani operation pembedahan; memasukkan besi ke bahagian tulangnya yang patah. Tak dapat bayangkan nasib Encik Awang pada masa tu …mesti sedap kan…kehkehkeh

Apa-apa pun Encik Awang … kami seluruh krew kew mendoakan Encik Awang cepat sembuh dan cepat balik ke ofis. Rindu bha sudah kami ngan Encik Awang ….

Thursday, December 24, 2009

Penyampai terbaik Bicara Pagi Bulan Julai - Mozaid


Tahniah la kepada diriku sendiri atas kemenangan
yang tidak disangka-sangka sebagai penyampai
terbaik bagi bulan Julai 2009 di dalam Slot
Bicara Pagi yang diumumkan dalam perhimpunan
bulanan hari ini.

Memang tidak dijangka ada pengumuman yang
akan dibuat semasa perhimpunan pagi tadi, dan
memang langsung tidak menyangka boleh juga
tersangkut sebagai penyampai terbaik. Hmm..
tapi rasanya topik yang dikongsi dari saya
memang menarik pun. Yakah? Tapi lagi menarik
hadiah yang diberikan. Hahaha...

Terima kasih la kepada panel yang mengadili
saya, kalau tidak silap Cik Sarah dan En. Syawal
yang memberi kelebihan markah. Hehehe...

Semasa pengumuman dibuat, terdapat 3 lagi
pemenang untuk penyampai terbaik. Berikut
adalah keputusannya:-

1. Pn. Amilawati (April)
2. Pn. Betcilla (Mei)
3. En. Mozaid (Julai)
4. Pn. Ranik (Ogos)

Dengan pengumuman kemenangan ini, akan
menjadikan sebagai 1 pencapaian dan kenangan
bagi diri saya sepanjang berkhidmat di
jabatan ini.

Terima kasih juga kepada peminat-peminat
yang memberi tepukan gemuruh semasa
pengumuman yang dibuat. Hahaha..!!!

Aras Petunjuk Kuantiti 2 (21.12.09 - 23.12.09)

Berikut merupakan aras petunjuk kuantiti kerja
bagi 3 hari terakhir sebelum penutupan akaun
pada 23.12.09. Sebanyak 469 tuntutan telah
diproses sepanjang tempoh 3 hari.




Berdasarkan carta di atas, dapat digambarkan krew-krew
kewangan bertungkus-lumus dalam menjalankan
tugas-tugas bagi memastikan semua tuntutan diproses
sebelum penutupan akaun.

Aras Petunjuk Kuantiti (21.12.09 - 23.12.09)

Bagi 3 hari terakhir untuk minggu penutupan akaun
tahun 2009 yang berakhir pada hari kelmarin iaitu
23 Disember 2009, sebanyak 469 tuntutan telah
selesai di proses, dimana ia merupakan satu angka
bilangan yang tertinggi bagi Unit Kewangan dalam
usaha untuk menyiapkan semua tuntutan.





Tidak dinafikan kesibukan unit ini dalam minggu ini.
Selagi tuntutan belum habis disiapkan, selagi itu
tenaga unit kewangan dikerah, sehinggakan
beberapa krew kewangan sanggup OT dan pulang
pada jam 11 malam untuk 2 hari terakhir dan ada
yang sanggup ke pejabat pada cuti 3 hari berturut-
turut yang lalu termasuk lah cuti Awal Muharram.

Usah ditanya tentang kepenatan. Mood pula ada
kalanya ceria, gembira, tergelak ketawa dalam
kesibukan. Namun kadang kala mood bertukar
sedikit geram di hati. Cukup rehat / tidur pada
sebelah malamnya? Jawapan tidak. Kami krew
kewangan mengakui ada yang hanya dapat
berehat / tidur hanya 4 jam sahaja sepanjang
1 minggu terakhir penutupan akaun kali ini.

Begitulah tanggungjawab krew unit ini dalam
memastikan semua tugas dan urusan di Unit
Kewangan berjalan dengan lancar.

Tuesday, December 22, 2009

Aras Petunjuk Kuantiti Kerja bil.2 (14.12.09 - 20.12.09)

Untuk petunjuk aras bagi carta di bawah pula,
menunjukkan kuantiti kerja bagi sepanjang tempoh
seminggu dari 14.12.09 - 20.12.09 bagi krew
kewangan. Data diperolehi bagi tiap-tiap
tuntutan yang di key-in pada tarikh hari
diproses.


Sebanyak 591 tuntutan yang telah diproses
yang hanya mengambil masa dalam tempoh
seminggu sahaja. Untuk makluman juga,
tugas-tugas dari airin diambilalih sementara
oleh azlina, memandangkan keadaan kesihatan
airin yang tidak berapa sihat sepenuhnya.




Aras Petunjuk Kuantiti Kerja (14.12.09 - 20.12.09)

Bagi sepanjang tempoh seminggu dari tarikh
14.12.09 - 20.12.09 sebanyak 591 tuntutan
telah/sedang diproses. Berikut adalah bacaan
aras petunjuk bilangan tuntutan tersebut.





Mungkin ada yang tidak peka atau tidak mengambil tahu
langsung mengenai carta yang dipaparkan. Mungkin
hanya segelintir sahaja yang memahami tugas-tugas
yang dijalankan di unit ini. Berdasarkan carta di atas,
ia menunjukkan komitmen krew kewangan dalam
melaksanakan tugas bagi memastikan semua
tuntutan dapat diproses dengan kadar segera.


Bukan saja yang berkaitan dengan tuntutan tetapi
juga dalam hal-hal yang melibatkan seperti
tempahan tiket, penyediaan laporan,
pertanyaan di kaunter dan panggilan telefon,
yang mana ia memerlukan masa untuk dilakukan.


Untuk makluman bersama, tidak ada istilah
untuk tidak membuat kerja di Unit Kewangan.

Sunday, December 20, 2009

Bakhil

Berikut adalah cerita yang dipetik dari majalah motivasi.
Semoga kita bersama-sama mengambil pengajaran dari
perkongsian cerita ini.


Cerita : Tiga Lelaki Bakhil

Tiga orang sahabat yang terkenal dengan sifat kedekut
sedang berkira-kira untuk memberi sedekah sebahagian
harta setelah orang ramai mengecam sifat kedekut mereka.

Lelaki 1: Aku akan melukis satu bulatan di atas tanah dan
kemudian aku akan lemparkan wang ke udara. Wang yang
jatuh di dalam bulatan tu milik aku, manakala wang yang
jatuh di luar garisan bulatan adalah milik orang miskin.

Lelaki 2 : Aku pula akan melukis satu garisan memanjang
di atas tanah. Akan aku lemparkan wang ke langit. Wang
yang jatuh di sebelah kanan garisan adalah wang aku, wang
yang jatuh di sebelah kiri garisan akan aku dermakan.

Lelaki 3 : (Diam seketika untuk mencari alasan yang lebih
hebat). Aku pula, aku takkan melukis bulatan atau garis
lurus di atas tanah. Aku akan lemparkan sahaja duit ke
langit. Duit yang jatuh ke atas tanah adalah milikku. Dan
duit yang tidak jatuh itu milik orang miskin.


Pengajaran : Sikap pemurah bukan ditentukan sama
ada kita berharta atau tidak. Tetapi ia adalah soal hati.
Jika kita pemurah kita akan punya banyak cara dan
daya untuk memberi. Sebaliknya, jika kita bakhil,
kita sentiasa punya alasan untuk tidak memberi.

p/s : Untung la krew kewangan yang tidak kedekut
langsung dalam bab makanan terutamanya sarapan
pagi dan makan tengahari. Ada saja makanan, pasti
dikongsi bersama, dan kalau tiada makanan pula,
semua lapar bersama. Hehehe..!!!
Bantu membantu dalam menyelesaikan masalah di
kewangan juga sentiasa mendapat perhatian dan
kerjasama krew yang lain.

Illusion

Silap mata atau sakit mata 2


Untuk kali ini, letakkan pandangan mata
anda betul-betul berada di tengah bulatan
gambar selama 20 saat. Dan anda akan rasai
seolah-olah gambar di bulatan sedang bergerak.
Tapi pastikan mata tidak mengalami kesan
daripada gambar tersebut.


Friday, December 18, 2009

Illusion

Silap mata atau sakit mata.

Dalam gambar yang di bawah ini, terdapat 17 ekor
ekor serigala yang tersembunyi. Jadi jangan buang
masa, pastikan mata kalian tidak silap kira bilangan
serigala yang ada.




klik pada gambar untuk diperbesarkan

Wednesday, December 16, 2009

Keputusan Undian



Setelah mengambilkira tempoh selama 20hari,
akhirnya keputusan undian krew kewangan
yang paling sibuk untuk hujung tahun ini adalah :




Tahniah la kepada Airin kerana memenangi undian
yang paling tinggi setelah pengundian ditutup.
Walaubagaimana pun, krew kewangan akan
membuka sekali lagi undian peringkat ke-2
untuk memilih siapa yang lagi layak untuk
memenangi krew paling sibuk tahun 2009,
memandangkan tarikh tutup akaun berbaki
7 hari lagi.

Jadi jom sama-sama memeriahkan pesta
mengudi. Hehehe..!!!!





Saturday, December 12, 2009

Aras Petunjuk Kuantiti Kerja (05.12.09 - 12.12.09)


Bagi sepanjang tempoh bermula dari tarikh
05.12.09 - 12.12.09, lebih daripada 170 ++ tuntutan
yang telah diproses. Pandangan secara peribadi krew
kewangan menjangkakan lebih banyak tuntutan
yang dapat diselesaikan jika tidak menghadapi masalah
teknikal dan manusia. Dan berikut adalah aras petunjuk
kuantiti kerja bagi tempoh seminggu. Data diperolehi
setelah tuntutan selesai dibayar (Status 8 sahaja).




Rasanya dateline untuk mengundi perlu di
tangguhkan sehingga tarikh tutup akaun
atau pun tidak? Pandangan anda.

Sunday, December 6, 2009

Kritik Yang Tidak Adil

Assalamualaikum. Sekadar ingin berkongsi cerita yang dipetik
dari majalah motivasi. Semoga sedikit-sebanyak membawa
manfaat dan pengajaran kepada teman sekalian.

Cerita :

Dalam satu majlis jamuan untuk meraikan kejayaannya
belayar mengelilingi dunia, Ferdinand Magellan telah disindir
oleh sekumpulan pengkritik yang duduk semeja dengannya.

"Ah, belayar mengelilingi dunia bukanlah sepayah mana..."
kata seorang penulis yang kuat.

"Hanya perlukan kapal yang teguh dan peta yang tepat,"
tambah seorang ahli perniagaan.

"Dan kelasi yang setia," ujar seorang jeneral.

"Tuan-tuan, sekarang ada sebiji telur rebus di tangan saya.
Cuba tuan-tuan letakkan telur ini dalam keadaan tegak
berdiri," kata Ferdinand mencabar para pengkritiknya.

"Mana mungkin telur itu diletakkan dalam kedudukan
sedemikian," jawab pengkritiknya setelah mencuba
berkali-kali.

Ferdinand memecahkan sebahagian kecil bucu telur
itu dan menggunakannya sebagai tapak untuk meletakkan
telur itu dalam keadaan tegak.

"Ah, kalau begitu siapa pun boleh melakukannya," kata
pengkritiknya sambil mencebik.

"Ya, setelah aku melakukannya!!!" ujar Ferdinand.

PENGAJARAN :

Kritik yang tidak adil merupakan pujian yang tidak
rasmi. Ungkapan ada mengatakan, tidak ada sesiapa
yang akan menendang anjing yang telah mati.
Maksudnya, selagi ada yang sudi mencemuh, itulah
petanda kita masih mempunyai kelebihan dan
harga diri.

Pandangan kita terhadap diri kita sendiri adalah
jauh lebih penting daripada pandangan orang lain
terhadap diri kita. Inilah juga yang dikatakan harga
diri. Jadi, jangan risau kalau kita dikritik dan
tidak dihargai, tetapi risaulah kalau benar-benar
diri kita sudah tidak berharga.

Saturday, December 5, 2009

Aras Petunjuk Sebenar Kuantiti Kerja (30.11.09 - 05.12.09)

Keputusannya belum ditentukan. Masih ada lebih kurang 9 hari lagi
untuk mengundi bagi menjangkakan siapa krew kewangan yang
paling sibuk hujung tahun ini. Hehe..

Walaubagaimanapun, carta berikut merupakan aras petunjuk kuantiti
kerja bagi sepanjang tempoh seminggu dari 30.11.09 - 05.12.09. Data
diperolehi setelah tuntutan selesai dibayar (status 8 sahaja).


Bagi sepanjang tempoh seminggu yang lalu, jumlah bilangan tuntutan tidak
banyak yang dapat diproses, disebabkan perkara-perkara yang tidak dapat
dielakkan.

Jadi sama-sama kita terus mengundi
dengan menggunakan pc yang lain pula. Hehe..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...