Monday, May 24, 2010

SPA IKAN ( FISH MASSAGE )

Bayangkan jika mandi di sebatang sungai, kemudian datang ikan-ikan yang jinak bermain-main dan mengerumuni anda. Ikan-ikan itu nampak ramah dan bersahabat. Ia boleh mengelus-elus badan anda. Terletak lebih kurang 130 kilometer dari Kota Kinabalu (2 jam 40 minit driving), Kampung Luanti Ranau yang kini menjadi salah satu destinasi pelancongan yang menarik kerana kewujudan pelbagai jenis ikan yang ramah itu, terkenal kerana sistem `tagal' yang diamalkan oleh penduduknya.

Kebetulan saya serta keluarga berada di Ranau, jadi kami pun menyimpanglah ke kampung ini. So far apa yang saya dengar … yang menarik perhatian adalah ikan-ikan yang telah dijinakkan. Tapi bila tiba di tempat tersebut, barulah saya tahu bahawa terdapat aktiviti lain seperti jungle trekking, berkhemah dan yang terbaru adalah white river rafting. Difahamkan juga terdapat penginapan disediakan ditempat tersebut untuk pelawat yang datang dari jauh … tapi secara peribadinya, saya sendiri tak nampak dimana letaknya penginapan yang dimaksudkan.

Difahamkan terdapat dua tempat untuk pelawat merasai pengalaman diurut oleh ikan pelian (nama ikan yang dibagitau kepada kami), 1 adalah tempat dalam gambar yang disertakan dan yang satu lagi kena masuk ke dalam lagi dan saiz ikan-ikan tersebut adalah lebih besar. Pengalaman sewaktu diurut ikan .. sangat-sangat menggelikan, tapi lama-kelamaan .. naik syok plak. Sambil-sambil diurut tue, kesempatan diambil untuk memegang (membelai) ikan tersebut.

Apa-apa hal pun, pengalaman berada di Kg Luanti memang best. Dalam masa yang terdekat nie, rasanya nak pergi lagi. Kali nie nak plak cuba kat sungai yang mana ikan-ikannya lagi besar saiznya ... dan kalau bley nak juga cuba water rafting dia. Bagi yang belum pernah pergi, saya syorkan untuk merasa sendiri pengalaman yang best gila ini.

2 comments:

Moja said...

kalo masak lomak cili api ikan tu mesti sodap..

~Lynnz~ said...

nantila kita tangkap ah .. pastu minta c diana masak .. ko makan!!!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...